Veckans tonsättarinna 9

Marianna von Martínez

Med spänd förväntan ser jag fram emot att få ett paket från det tyska notförlaget Furore, som har specialiserat sig på att ge ut musik av kvinnor. Jag har i dagarna upptäckt ett (för mig) helt nytt namn på den kvinnliga kompositörshimlen: Marianna von Martínez. Hon har skrivit en mässa, ”Quarta messa” för solister, kör och orkester, som mycket väl kan ha varit förebild för Mozart när han skrev sin mässa Kv. 139.

Martínez mässa finns alltså utgiven på Furore förlag! Kika gärna in på deras hemsida, där finns förutom noter att köpa även mycket information om de kvinnliga komponisterna.

Wien i modern tid

Vem var hon då, Marianna von Martínez? Hon föddes i Wien 1744, och döptes till Anna Catherina. Hon hade fyra bröder och en syster. Som namnet antyder hade hon spanskt påbrå. Mariannas farfar var spansk soldat, som flyttat till Neapel i Italien, och hennes pappa tjänstgjorde också som soldat i Neapel, men tog senare tjänst vid hovet i Wien. I Österrike träffade han Mariannas mamma, Maria Theresia.

Marianna von Mart´ínez

Namnet Anna Catherina ändrades i det tyskspråkiga Wien, och Anna Catherina blev till Marianna eller Marianne.

Marianna fick betydligt mer utbildning än vad som var brukligt för kvinnor under den här tiden. Hon visade tidigt musikalisk begåvning, och fick sånglektioner för den välkände Nicola Porpora, som också var kompositör. Enligt flera källor bodde den unge Joseph Haydn i samma hus som familjen Martínez, och Marianna fick pianolektioner av denne. Då Marianna visade talang för att skriva musik fick hon lektioner av Johann Adolph Hasse och hovkompositören Giuseppe Bonno.

Redan i unga år imponerade Marianna vid hovet både med sin sång och sitt pianospel. Hennes spel jämfördes med virtuosen Carl Philip Emanuel Bachs.

Martínez skrev ett antal sekulära kantater och två oratorier med italiensk text. Texterna skrevs troligen av Metastasio, en italiensk poet som Mariannas far blivit vän med i Italien, och som senare också kom att jobba vid hovet i Wien.

Martínez skrev också bl.a. ett antal stycken för soloröst, fyra mässor och sex motetter för kör, sonater för cembalo, mm.

Marianna och hennes syster gifte sig aldrig, utan bodde tillsammans. I sitt gemensamma hem tog de hand om Metastasio när han blev gammal, och när han dog testamenterade han pengar, sin cembalo och noter till Marianna. De båda systrarna ordnade musikaliska soiréer i hemmet, som lockade till sig många celebra gäster. Eller vad sägs om Haydn, en välkänd irländsk tenor vid namn Michael Kelly, och Mozart. Mozart lär ha varit en ofta återkommande gäst, och han skrev fyrhändiga stycken som han och Marianna spelade tillsammans. Tänk om man hade fått höra det!

Marianna von Martínez dog 1812. Trots att hon varit välkänd och uppskattad som musiker och kompositör under sin livstid föll hon snabbt i glömska efter sin död, medan hennes samtida kompositörskollegor Haydn och Mozart fortfarande är högst levande och välbekanta för de flesta.

Utgivning

Mycket av det Martines skrev förstördes i en brand på 1920-talet, men en del finns utgivet på Hildegard publishing, och det tidigare nämnda Furore verlag. Du kan även hitta pianosonater på imslp.

Länkar

furore-verlag.de

https://hildegard.com/catalog.php?s=Martines

Prenumerera på bloggen genom att fylla i din e-postadress!

En kommentar till “Veckans tonsättarinna 9”

  1. Hej Katarina!
    Vad coolt att du köpte noter till hennes mässa. förmodlien ett typiskt fall av en kvinnlig förebild som en ”riktig” inte klarar av att erkänna. Ser fram emot att få höra av dig vad du tycker om den.
    Ha så roligt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.