Blogg

Tonsättarinna 76

Angela Kraft Cross

Under en stunds skrollande på facebook råkade jag på den här kvinnan i ett forum för kvinnliga tonsättare (Women composers challenge). Angela är amerikanska med examina i såväl orgel- som pianospel. Hon är också läkare, och har studerat komposition för Pamela Decker. Hon är en mycket erfaren konsertorganist som gett konserter i många prestigefyllda kyrkor både i USA och i Europa. Hon är också drivande i utbildningen av nästa generations kyrkomusiker och undervisar på ett orgelläger för unga organister. Hon har spelat in ett antal skivor med orgelmusik som finns på Spotify.
Längre ned finns en länk till Angelas hemsida där du kan läsa vidare om hennes meriter.

Copyright: Angela Kraft Cross

Det finns tre samlingar med orgelmusik utgivna av Angela på Lorenz/Sacred Music Press – roligt med nytillskott i orgelrepertoaren!

För kör a capella finns en ”Exultate Deo” och för kör och orgel ”What does the Lord require from you”.

Angelas hemsida:
https://www.angelakraftcross.com/bio.php

Exultate Deo för kör:

Kyrie och Gloria ur mässa för orgel:

Orgelmusik köps här:
https://lorenz.com/shop/keyboard/organ-solo/house-of-love

Jag blir jätteglad om du vill prenumerera på mina inlägg! Fyll i så fall i din epostadress i fältet nedan, så får du en påminnelse när nya inlägg publiceras.

Tonsättarinna nr 75

Aurora von Königsmarck (1662-1728)

För ett antal år sedan kom nothäftet ”Gömda skatter” ut. Det är en samling med sånger skrivna av 14 kvinnor från olika tider och olika sammanhang – från 1600-tal fram till nutid. Den första sången, ”O grosser Gott”, är komponerad av Aurora von Königsmarck. Hon var grevinna och en av döttrarna till Conrad Christoff von Königsmarck (Tyskland) och Maria Christina Wrangel (Sverige). Eftersom hon hade släkt i Sverige kom hon att bo här periodvis. På Skoklosters slott finns porträtt på både Aurora och hennes syster Amalia.

Om Auroras kompositörsskap finns inte så mycket att läsa, däremot är det belagt att hon skrev dikter och att hon var med och introducerade den franska klassicismen i Sverige. Detta skedde genom uppsättandet av pjäsen ”Iphigeni” skriven av Jean Racine. Det var troligen första gången som en pjäs framfördes av bara kvinnliga skådespelare i Sverige.

Jag har inte lyckats hitta någon enda inspelning på nätet av sången ”O Grosser Gott”, men om du köper nothäftet så ingår det en CD-skiva där alla sångerna är insjungna. Jag kan varmt rekommendera dig att skaffa denna samling.

Vill du veta lite mer om de vilda systrarna von Königsmarck kan du titta på det här:

Mer att läsa:

https://skbl.se/sv/artikel/AuroravonKonigsmarck

Vill du ha en påminnelse när det publiceras nya inlägg? Fyll i din epostadress!

Tonsättarinna nr 74

Ella Macens

Här har vi en kompositör som skriver för kör, orkester och kammarensembler. Hon heter Ella Macens (f. 1991) och har sin bas i Sydney, Australien.

Ella Macens växte upp i Litauen, och hennes musik färgas av litauisk folkmusik och baltisk körmusik.

Musikstudierna har hon gjort vid musikkonservatoriet i Sydney. Efter grundexamen blev Ella antagen till det som kallas ”Composing women”. Det är en masterexamen på två år som finns i Sydney. Den antar fyra kvinnliga studenter varje år, som får jobba med några av Australiens mest erkända ensembler. Det vore väl något att ta efter för fler musikhögskolor!

På Ellas hemsida finns flera intressanta körverk listade, men tyvärr finns det inte så många inspelningar. Men jag hittade ett verk framfört av en Litauisk kör. Du köper noter genom att kontakta Ella.

Jag delar också ett stycke för orkester som heter ”The space between stars”. Hon beskriver själv hur hon tänkte när hon skrev det:

When I began composing this work, I imagined the listener lying in an open field – the earth in total stillness. I imagined them gazing up at the night sky, watching as it glowed with millions of bright shining stars. I pondered the question, “what is the space between stars? Is this space empty? Is this space silent? Could this space be charged with the energy of those who are no longer with us?”. Through this piece I wanted to convey the energy and magic of our night sky, and explore the power that I believe it holds.

ellamacens.com

Jag blir jätteglad om du vill följa med mig på den här upptäcksfärden och lära känna fler kvinnliga tonsättare! Fyll i e-postadress så kommer en påminnelse när nya inlägg publiceras!

Tonsättarinna nr 73

Jórunn Viðar

På försommaren hade jag förmånen att få besöka Island och den Nordiska körledarkonferensen som anordnas vartannat år i någon av de nordiska länderna. Det gav tillfälle att prata Isländska kvinnliga tonsättare med kollegor från hela norden.

En musikvetare som föreläste på konferensen talade om att den första Isländska kvinnliga tonsättaren man känner till är Jórunn Viðar (1918-2017). Även om Island varit befolkat sedan 700-talet så har landet varit i union med först Norge och sedan Danmark. Man fick självständighet 1918, men då fortfarande i union med Danmark. Inte förrän 1944 utropades republiken Island.

Copyright: Discogs.com

Jórunn växte upp i huvudstaden Rejkjavik där hon också studerade. Hon studerade även musik i Berlin och New York. Hon försörjde sig som pianist och ackompnajatör, och har skrivit bl.a. solosånger inspirerad av den isländska folkmusiken. Det finns några större verk, bl.a. en ballet, och Jórunn var den första som skrev filmmusik på  Island. Filmen hette ”The last Farm in the Valley”.

Noter finns att köpa via ”Iceland music information center”:
https:/ /en.mic.is/

Jag blir glad för varje ny prenumerant! Skriv in din epostadress så kommer en avisering när nya inlägg publiceras!

Tonsättarinna nr 72

Hildigunnur Rúnarsdottir

Den här veckan slår jag nog rekord i kort inlägg – det finns säkert mer information om man behärskar isländska. Det jag hittat om Hildigunnur Rúnarsdottir är att hon föddes 1964 i Reykjavik, att hon studerade teori och komposition vid stadens musikkonservatorium och tog examen 1989. Efter det följde vidare kompositionsstudier i både Hamburg och Köbenhamn.

Foto: iscm.org

Hon har skrivit barnopera, orkestermusik, en konsert för orgel, stråkar och slagverk. För kör finns t.ex. en Missa brevis, 3 hymner för kör och orgel, Gudbrandsmessa för kör, solister och orkester – leta efter Cyradis på Soundcloud så hittar du detta och mera därtill!

Hemsida: cyrad.is/Site/english.html

Jag blir glad om du vill ta del av nästkommande inlägg! Fyll i din e-postadress så kommer en påminnelse!

Tonsättarinna nr 71

Bára Grimsdottir

På Islands nationaldag passar det väl att skriva om en isländsk tonsättarinna. Låt mig presentera Bára Grimsdottir. Hon växte upp på familjegården Grímstunga på norra Island, och omgavs av den isländska folkmusiken som både föräldrar och mor- och farföräldrar sjöng för henne. Bára är en av de mest namnkunniga sångerskorna när det gäller den traditionella isländska folkmusiken och hon turnerar tillsammans med Chris Foster i duon FUNI (de kommer för övrigt till Sverige och Korröfestivalen nu i juli 2022).

Foto: tonak.is

Utöver att vara sångerska är hon tonsättare och arrangör. Vår projektkör ÖsMotetten framförde ett stycke av Grimsdottir vid vårkonserten nu i juni: ”Hver, sem ad reisir” (länk här under). Jag hittade också ett vackert stycke för damkör. På både Spotify och Youtube finns också mycket att hämta om man vill höra Bára sjunga den isländska folkmusiken.

Fyll gärna i din e-postadress och få ett mail när nya inlägg publiceras!

Tonsättarinna nr 70

Elena Kats Chernin

Det här blir ett kort inlägg! Elena, som är nästa kvinna i raden av tonsättare,  får nog räknas som Australiensiska. Hon föddes visserligen i Tasjkent i nuvarande Uzbekistan (som då var en del av Sovjetunionen), men hon emigrerade till Australien 1975 (17 år gammal) och har bott och verkat största delen av sitt liv där. Hon har fått sin utbildning i både Moskva, Australien och Tyskland, och anses idag vara en av Australiens mest betydelsefulla kompositörer.

Hennes mamma undervisade i musik och pappan var violinist. Elena började spela piano när hon var 5-6 år gammal. Enligt egen utsago började hon skriva musik redan när hon var 8 år gammal – hon tyckte om att sitta och improvisera vid pianot. En tidig förebild var Rachmaninov.

På verklistan finns alltifrån operor till kammarmusik, orkesterverk, solostycken, musik för teater och stumfilm, mm!

Som kattälskare måste jag förstås dela hennes stycke ”Black cat rag”! Jag har också hittat en tonsättning av psaltarens 23 psalm (Herren är min herde) för kör (uppenbarligen inspelad under pandemin!). Jag gillar också mycket stycket som sjungs av barnkören (länk här under!).

Noter finns utgivna på Boosey & Hawkes.

Prenumerera gärna på mina inlägg!

Tonsättarinna nr 69

June Nixon (f. 1942)

Den här veckan presenterar jag en australiensiska, som jag råkade hitta när jag sökte efter något helt annat. June Nixon föddes 1942 någonstans i Australien. Jag hittar inte så mycket uppgifter om hennes tidiga liv, men år 2013 gick hon i pension från sin tjänst som organist och körledare i St Pauls Anglican Cathedral i Melbourne – efter att ha tjänstgjort där i fyra decennier!

June Nixon

June berättade i en intervju att hennes mormor red runt och undervisade döttrarna på bondgårdarna i grannskapet i pianospel. Flera kvinnor i släkten spelade orgel. Efter att ha gått lärarutbildning med två fantastiska pianolärare började June spela orgel vid All Saint’s church E St Kilda. Det var här hon för första gången hörde en gosskör sjunga, och hon blev helt tagen av upplevelsen.

Hon undervisade under några år i de lägre årskurserna och åkte runt på inte mindre än 10 olika skolor. Samtidigt hade hon orgelelever och tog ibland hand om gosskörrepetitionerna i All Saint’s. För att hinna öva själv steg hon upp i ottan och satt i kyrkan två timmar innan arbetsdagen började.

Fortsätt läsa Tonsättarinna nr 69

Tonsättarinna nr 68

Rebecca Clarke

För några veckor sedan hade jag nöjet att sjunga damtrio med några kollegor vid en lunchkonsert i Andreaskyrkan på söder i Stockholm. Min kollega och jag, som nu letat diverse repertoar av kvinnliga tonsättare sedan två år tillbaka, konstaterade att det är ganska lätt att hitta sånger för fyra damröster, medan det är värre om man bara har tre röster att tillgå.

Ett stycke som vi framförde och som jag fastnade för var ett ”Ave Maria” skrivet av Rebecca Clarke. Det tog lite tid att förstå sig på detta stycke, för klangerna är lite speciella och något oväntade. Men som det ofta blir när man jobbar mycket med något: när man väl kom över tröskeln klingade det mycket fint! En länk till stycket finns längre ned!

Fortsätt läsa Tonsättarinna nr 68

Tonsättarinna nr 67

Sally Whitwell

Vi tar oss tillbaka till Australien. Veckans tonsättare heter Sally Whitwell. Det första musikstycke hon skrev heter ”She walks in beauty” och det skrev hon som en hyllning till kvinnan hon blivit kär i.

Copyright: primephonic.com

Sally föddes 1974 och är inte bara kompositör utan frilansar som pianist, dirigent och lärare. Just nu är hon verksam i Sydney. Hon samarbetar regelbundet med Sydney Childrens choir, med vilken hon har turnerat i bl.a. Kina, Hong Kong och Mongoliet.

Hon har spelat in 4 skivor och på den senaste, som heter ”I was flying”, har hon bland annat spelat in musik för kör. Den finns på både Spotify och Apple music.

Om man botaniserar på Sallys hemsida så hittar man musik för såväl två- som trestämmig damkör, musik för blandad kör, pianomusik och sånger. Där finns också länkar till var man kan lyssna, och var man köper noterna.

http://sillywhatwell.weebly.com/composer.html

Prenumerera gärna!