Blogg

Tonsättarinna nr 70

Elena Kats Chernin

Det här blir ett kort inlägg! Elena, som är nästa kvinna i raden av tonsättare,  får nog räknas som Australiensiska. Hon föddes visserligen i Tasjkent i nuvarande Uzbekistan (som då var en del av Sovjetunionen), men hon emigrerade till Australien 1975 (17 år gammal) och har bott och verkat största delen av sitt liv där. Hon har fått sin utbildning i både Moskva, Australien och Tyskland, och anses idag vara en av Australiens mest betydelsefulla kompositörer.

Hennes mamma undervisade i musik och pappan var violinist. Elena började spela piano när hon var 5-6 år gammal. Enligt egen utsago började hon skriva musik redan när hon var 8 år gammal – hon tyckte om att sitta och improvisera vid pianot. En tidig förebild var Rachmaninov.

På verklistan finns alltifrån operor till kammarmusik, orkesterverk, solostycken, musik för teater och stumfilm, mm!

Som kattälskare måste jag förstås dela hennes stycke ”Black cat rag”! Jag har också hittat en tonsättning av psaltarens 23 psalm (Herren är min herde) för kör (uppenbarligen inspelad under pandemin!). Jag gillar också mycket stycket som sjungs av barnkören (länk här under!).

Noter finns utgivna på Boosey & Hawkes.

Prenumerera gärna på mina inlägg!

Tonsättarinna nr 69

June Nixon (f. 1942)

Den här veckan presenterar jag en australiensiska, som jag råkade hitta när jag sökte efter något helt annat. June Nixon föddes 1942 någonstans i Australien. Jag hittar inte så mycket uppgifter om hennes tidiga liv, men år 2013 gick hon i pension från sin tjänst som organist och körledare i St Pauls Anglican Cathedral i Melbourne – efter att ha tjänstgjort där i fyra decennier!

June Nixon

June berättade i en intervju att hennes mormor red runt och undervisade döttrarna på bondgårdarna i grannskapet i pianospel. Flera kvinnor i släkten spelade orgel. Efter att ha gått lärarutbildning med två fantastiska pianolärare började June spela orgel vid All Saint’s church E St Kilda. Det var här hon för första gången hörde en gosskör sjunga, och hon blev helt tagen av upplevelsen.

Hon undervisade under några år i de lägre årskurserna och åkte runt på inte mindre än 10 olika skolor. Samtidigt hade hon orgelelever och tog ibland hand om gosskörrepetitionerna i All Saint’s. För att hinna öva själv steg hon upp i ottan och satt i kyrkan två timmar innan arbetsdagen började.

Fortsätt läsa Tonsättarinna nr 69

Tonsättarinna nr 68

Rebecca Clarke

För några veckor sedan hade jag nöjet att sjunga damtrio med några kollegor vid en lunchkonsert i Andreaskyrkan på söder i Stockholm. Min kollega och jag, som nu letat diverse repertoar av kvinnliga tonsättare sedan två år tillbaka, konstaterade att det är ganska lätt att hitta sånger för fyra damröster, medan det är värre om man bara har tre röster att tillgå.

Ett stycke som vi framförde och som jag fastnade för var ett ”Ave Maria” skrivet av Rebecca Clarke. Det tog lite tid att förstå sig på detta stycke, för klangerna är lite speciella och något oväntade. Men som det ofta blir när man jobbar mycket med något: när man väl kom över tröskeln klingade det mycket fint! En länk till stycket finns längre ned!

Fortsätt läsa Tonsättarinna nr 68

Tonsättarinna nr 67

Sally Whitwell

Vi tar oss tillbaka till Australien. Veckans tonsättare heter Sally Whitwell. Det första musikstycke hon skrev heter ”She walks in beauty” och det skrev hon som en hyllning till kvinnan hon blivit kär i.

Copyright: primephonic.com

Sally föddes 1974 och är inte bara kompositör utan frilansar som pianist, dirigent och lärare. Just nu är hon verksam i Sydney. Hon samarbetar regelbundet med Sydney Childrens choir, med vilken hon har turnerat i bl.a. Kina, Hong Kong och Mongoliet.

Hon har spelat in 4 skivor och på den senaste, som heter ”I was flying”, har hon bland annat spelat in musik för kör. Den finns på både Spotify och Apple music.

Om man botaniserar på Sallys hemsida så hittar man musik för såväl två- som trestämmig damkör, musik för blandad kör, pianomusik och sånger. Där finns också länkar till var man kan lyssna, och var man köper noterna.

http://sillywhatwell.weebly.com/composer.html

Prenumerera gärna!

Tonsättarinna nr 66

Galina Grigorjeva

Galina Grogorjeva, foto: emic.ee

Galina föddes 1962 i Simferopol i Ukraina men bor och verkar i Estland. Hon studerade vid Simferopol Music School och vid universitetet i Odessa. Hon studerade vidare i S:t Petersburg, och fortsatte sedan till Estonian Academy of Music, där hon studerade mellan 1994 och 1998.  Hon jobbar nu som frilansande kompositör.

Galinas musik uppskattas för sin melodiska stil, och hon inspireras av slavisk kyrkomusik och tidig europeisk polyfoni. Hon skriver så att det ska finnas mycket luft och utrymme för andning i sin musik – det borde uppskattas av korister!

Fortsätt läsa Tonsättarinna nr 66

Tonsättarinna nr 65

Stefania Turkewich

Såhär i vårsångs- och valborgstider funderar jag över repertoaren av vårsånger – det finns inte en enda kvinna bland de ”klassiker” som man framför vid valborgseldarna runt om i landet – den som har ett tips på bra vår-körsånger skrivna av kvinnor får gärna höra av sig! Eller kanske skicka en nyskriven text som jag kan tonsätta?

Jag söker på ”Ukrainian composers” på internet och får upp en lista på 10 personer – alla män förstås. Den speciella kvinnliga tonsättaren jag är på jakt efter hittar jag inte, utan jag hoppas kunna återkomma till henne längre fram, men den jag hittar är Stefania Turkewich. Hon sägs vara Ukrainas första kvinnliga kompositör, född 1898 i Lviv. Hon var inte bara kompositör utan också musikvetare, pedagog och pianist.

Fortsätt läsa Tonsättarinna nr 65

Tonsättarinna nummer 64

Helena Martinsson

Den här veckan handlar mitt inlägg om en svensk tonsättare, som är aktuell med en nyskriven opera. Helena är född 1969 och började skriva låtar när hon var 19 år, och har sedan dess skrivit och framfört egen musik i genren visa/pop/jazz. Under namnet Hilma har hon gett ut en platta med låtar och även sjungit på olika festivaler – du hittar albumet på Spotify och Soundcloud.

Helena är utbildad på Kungliga Musikhögskolan (dåvarande GG-linjen) samt på Operastudio 67, och har varit verksam som operasångerska på Folkoperan, Södertäljeoperan, Norrlandsoperan och Läckö slott, samt i fria operagrupper.

Fortsätt läsa Tonsättarinna nummer 64

Tonsättarinna nummer 63

Sirkku Rintamäki

I en grupp på facebook för finska kyrkomusiker ställde jag en fråga om vilka finska, kvinnliga kompositörer de framförde och vilka tips de hade. En man sa: Du måste prata med Sirkku Rintamäki! Så jag letade upp Sirkku, och vi hade en pratstund via Zoom.

Foto: Viena Kangas

Sirkku är kyrkomusiker och jobbar i Kannelmäkis församling (Helsingfors) med fokus på barn, körmusik och sång. Hon är också kompositör, och skriver just nu på en doktorsavhandling i kyrkomusik vid Sibeliusakademin (A voyage of discovery into the soul of the hymn – approaches to affect-based hymnal practice as a singer, instrumentalist and a composer of future hymn.) I arbetet har det ingått att skriva psalmer, hon benämner dem själv som ”vilda psalmer”. Texterna är skrivna av olika finska poeter, bland annat biskopen i Helsingfors, Irja Askola. Samlingen kommer att ges ut under våren.

På frågan varför hon kallar sina psalmer för ”vilda” får jag följande svar:

Fortsätt läsa Tonsättarinna nummer 63

Tonsättarinna nummer 62

Dobrinka Tabakova

För nytillkomna läsare: välkomna hit! Avsikten med denna blogg är inte att skriva djuplodande inlägg. För det mesta blir presentationerna ganska korta och ytliga, och min förhoppning är att du som läser själv ska bli nyfiken och kanske hitta någon för dig tidigare okänd kompositör som du vill lära dig mer om, och kanske utöka andelen musik skriven av kvinnor i de sammanhang där du har möjlighet att påverka repertoarutbudet! Vi kan alla dra vårt strå till stacken för att mer musik av kvinnor (och andra diskriminerade grupper) framförs vid konserter, i våra körer, o.s.v.

Bulgarien är inte tidigare representerat i mina inlägg, men den här tonsättarinnan är åtminstone född i Plovdiv i Bulgarien år 1980, även om hon flyttade till London 1991 och har varit bosatt där sedan dess. Hon vann en kompositionstävling i Wien redan som fjortonåring, och har studerat vid Royal Academy of Music och Guildhall School of Music i London.

Dobrinkas musik har framförts över hela världen och hon har skrivit beställningsverk för ett antal ansedda orkestrar. Jag slås av hur ofta jag läser liknande uppgifter om, för mig tidigare okända, kvinnliga tonsättare. Mängder med framgångar, priser i stora tävlingar, samarbeten med berömda orkestrar – men hur kommer det sig att deras musik ändå inte är mer känd?

Fortsätt läsa Tonsättarinna nummer 62

Om kvinnor

Den här veckan blir det ett inlägg med diverse tips. Jag upplever att sedan jag började med det här projektet dyker det upp kvinnor överallt – det görs mängder av arbete runtom i världen, för att lyfta fram kvinnorna. Så här har jag samlat lite saker som kan vara intressant att hålla kolla på. Hoppas du hittar något att titta vidare på!

Donne

Mitt första tips är den brittiska organisationen DONNE som startades av sopranen GABRIELLA DI LACCIO. Målsättningen är att skapa en positiv förändring när det gäller jämställdheten inte bara i musikbranschen, utan också när det gäller film, teater, dans, litteratur, o.s.v. Besök deras hemsida! Där finns mängder av information om ca 5000 kvinnliga kompositörer uppdelade på århundrade. Det finns mängder av spellistor uppdelat på körmusik, stråkkvartetter, orkesterverk, mm mm. Det finns en del statistik, t.ex. den här är ju väldigt intressant (det är inte bara kvinnor som är underrepresenterade i världens konserthus):

https://donne-uk.org/equality-diversity-in-concert-halls-2020-2021/

https://donne-uk.org/

Kvinnoorkestrar

Fortsätt läsa Om kvinnor