Blogg

Veckans tonsättarinna 32

Margaret Bonds

Jag surfar runt på en amerikansk körs hemsida (The Dessoff Choirs), och läser om verk kören framfört: Requiem av Fauré, Requiem av Mozart, flera kända Bach-motetter, Orffs Carmina Burana – ja, snart sagt alla kända ”måste-stycken”. Såhär ser det ofta ut på körernas hemsidor. Jag undrar hur lång tid det kommer att ta innan det med samma självklarhet kommer att stå att man framfört ett juloratorium, en passion eller annat skriven av en kvinnlig tonsättare? Det dröjer tveklöst länge än, men någonstans ska man börja!

The Dessoff Choirs har dock ett mycket spännande verk på sin lista, upptäcker jag: ”The Ballad of the Brown King” skriven av den afro-amerikanska kompositören Margaret Bonds. Vem var då hon?

Margaret Bonds

Margaret Bonds föddes 1913 i Chicago. Hennes far var aktiv i rösträttsrörelsen, och grundade bl.a. ett sällskap för svarta läkare, eftersom de nekades tillträde till den amerikanska läkarföreningen. Margarets mor Estelle var kyrkomusiker. När Margaret var fyra år skilde sig föräldrarna och dottern kom att bo hos mamman, vars hem ofta besöktes av de ledande svarta författarna, artisterna och musikerna.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 32

Veckans tonsättarinna 31

Imogen Holst

Veckans tonsättarinna kom jag i kontakt med via Wolfgang Undorf. Vi träffades för några år sedan då vi båda sjöng i samma kör i Stockholm. Han har ett brinnande intresse för kvinnliga kompositörer, och organiserar varje sommar en ”Sommarkör” i Gustav Vasa kyrka i Stockholm, där det (nästan) bara sjungs musik skriven av kvinnor. Jag hoppas att Wolfgang gästbloggar här någon gång framöver, och då kan han presentera sig själv lite närmare!

Om du är en van musiklyssnare kanske du har hört talas om Gustav Holst (hans mest kända musik är kanske ”Planeterna”). Mindre känd är hans dotter Imogen, född 1907 i Surrey, England. Imogen studerade vid St Pauls flickskola, där hennes far undervisade. 1926 blev Imogen antagen till Royal College of music, där hon studerade komposition, harmonilära, kontrapunkt och dirigering (lärare var bl.a. George Dyson och Ralph Vaughan Williams). Hon vann flera priser för sina kompositioner. Imogen försörjde sig på att komponera och undervisa, och skrev böcker och undervisningsmaterial. 

År 1952 bad Benjamin Britten (en annan känd engelsk kompositör!) att hon skulle jobba för honom och hjälpa honom med en opera han skrev. Under åren 1956 – 1977 var hon också ansvarig för festivalen i Aldeburgh.

Imogen Holst var också dirigent för en kör bestående av ungdomar. Kören kallades ”The Purcell singers”, och framförde allt ifrån medeltida till nutida musik.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 31

Veckans tonsättarinna 30

Birgit Djupedal

Som kyrkomusiker letar jag mest naturligt efter musik för körer och orgel. Jag har gjort en del ansträngningar för att hitta musik från de nordiska grannländerna, med varierande resultat. Ofta råkar jag på kompositörer mest av en slump. Det kanske beror på hur man letar. På Norsk komponistförenings hemsida finns mycket information om norska tonsättare, och också möjlighet att söka på kvinnor (länk finns längre ned!).

Den norska tonsättarinna jag vill presentera denna vecka heter Birgit Djupedal, och hon föddes 1994. 2018 tog hon masterexamen i komposition vid University of the Arts på Island. Hon har också en kandidatexamen i musikvetenskap och studier i kyrkomusik från Trondheims universitet.

Djupedal försörjer sig som kompositör, körledare och musiker. Hon leder två körer: damkören ”Cantus cordi”, och en blandad kör för Islänningar boende i Oslo. Hon är också, tillsammans med Ásbjörg Jónsdóttir, ansvarig för Skálholt Summer Conserts, vilket är en musikfestival som funnits på Island sedan 1975.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 30

Veckans tonsättarinna 29

Valborg Aulin

Den 4 juni i år, 2021, fyllde staden Göteborg 400 år. Samma dag släppte Göteborgs symfoniker en inspelning med musik av tre kvinnor: Elfrida Andrée, Ida Moberg och Valborg Aulin. De orkesterstycken som valts ut för inspelning är alla sådana som inte förut blivit inspelade – heja Göteborg! Om det finns en fysisk CD-skiva att köpa vet jag inte, men hela inspelningen finns på Spotify. Inspelningen skedde förra året, mitt under pandemin, och arbetet med att ta fram musiken kan man läsa om på GSO:s hemsida (länk ligger längre ned!).

Valborg Aulin

Elfrida har ju redan fått ett eget blogginlägg, varför jag tänkte uppehålla mig något vid Valborg Aulin i veckans inlägg.

Valborg föddes i Gävle år 1860. Hennes far Lars Axel var lärare på läroverket i Gävle, och det var där han träffade Valborgs mor Edla. 1861 flyttade familjen till Stockholm.

Valborg fick till en början privatundervisning i musik, och studerade piano och komposition vid Stockholms musikkonservatorium mellan 1877 och 1882. Lärare i pianospel var Hilda Thegerström, och i komposition hade hon bl.a. Ludvig Norman, som kom att få stor betydelse för henne.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 29

Veckans tonsättarinna 28

Anna Thorvaldsdottir

Anna Thorvaldsdottir är en isländsk kompositör född 1977. Hon studerade komposition vid universitetet i Kalifornien, och hennes musik framförs regelbundet och ofta i både staterna och i Europa. Hennes främsta inspirationskällor är landskap och naturen.

Foto: Anna Maggý

 2012 fick hon Nordiska rådets musikpris och 2015 fick hon en utmärkelse av New York-filharmonikerna som innebar en prissumma på 50 000 dollar och uppdraget att skriva ett stycke för orkestern. Stycket ”Metacosmos” framfördes 2018 med Esa-Pekka Salonen som dirigent. Thorvaldsdottir har skrivit beställningsverk för många namnkunniga orkestrar runt om i världen, bl.a. Göteborgssymfonikerna. Hela listan på orkestrar och ensembler som beställt av henne hittar du på hennes egen hemsida. 

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 28

Veckans tonsättarinna 27

Mia Makaroff

Turen har kommit till Finland! Jag börjar med en nu levande kompositör, nämligen: Mia Makaroff. Hon är född 1970 och är arrangör, kompositör, musiklärare och körledare. Hon studerade vid Sibeliusakademin i Helsingfors där hon tog examen 2003, med specialinriktning mot musikpedagogik och hur man kan använda musik i arbetet mot droger bland ungdomar. Det låter ju som ett oerhört spännande område!

Mia Makaroff arbetar inte bara med att komponera, utan undervisar också i skolan och jobbar med olika musikprojekt. Ett exempel är att hon skrivit 6 musikaler som framförts av hennes elever. Hon har även föreläst i andra länder (t.ex. Belgien, Italien, Ryssland) om hur man tonsätter för barnkörer, och även varit domare i olika körtävlingar.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 27

Veckans tonsättarinna 26

Mette Nielsen

Så tar vi oss till grannlandet Danmark. Av någon anledning verkar danskorna vara lite svåra att hitta. I Sverige har vi föreningen KVAST (Kvinnlig anhopning av Svenska tonsättare), som har en mycket informativ hemsida där man kan hitta mycket information om kvinnliga tonsättare, inte bara svenska, utan från stora delar av världen. Där finns också Spotify-listor med musik av kvinnor, repertoarlistor och tips på musik av kvinnor för dig som behöver musikexempel t.ex. i klassrummet. Väl värt ett besök! Jag har inte lyckats förstå eller hitta att liknande föreningar finns i våra grannländer, men vet du något om detta får du gärna höra av dig!

Mette Nielsen – foto: Mads-Peter Eusebius Jacobsen

Den danska som jag helt kort presenterar idag heter Mette Nielsen och hon föddes 1985 i Odense. Den musikaliska banan började när hon var 6 år gammal, då hon började spela dragspel. Hon sjöng också från tidig ålder, både hemma och i kör, och när hon blev lite äldre blev det också solosångslektioner.

Mette har en kandidatexamen från ”Det Konglige Danske musikkonservatorium” (2013).

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 26

Veckans tonsättarinna 25

Indra Riše

I en grupp på facebook för kvinnliga konserterande organister fick jag tips om veckans tonsättarinna: Indra Rise från Lettland. Hon föddes 1961 och har studerat vid Vitols Latvian State Conservatory till pianist (examen 1985) och till kompositör (examen 1990).

1993 fick Indra stipendium från Danska kulturministeriet och fortsatte sina tonsättarstudier i Köpenhamn – och blev den första kvinnan i Danmark som klarade av kursen i komposition.

Nyutkommen CD med sånger, orgel- och flöjtmusik

Flera kortare kurser har också haft betydelse för hennes utveckling som kompositör, hon nämner bl.a. kurser i Paris, Kalifornien, Oslo – och Gotland!

Indra stannade några år i Danmark där hon bland annat fick tonsättaruppdrag, men också arrangerade musik för olika sammanhang, bl.a. till Köpenhamnsoperans orkester.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 25

Veckans tonsättarinna 24

Eva Ugalde

På Eva Ugaldes hemsida läser jag:

”Vi är alla kreativa varelser, vi måste bara hitta vårt sätt att uttrycka oss”.

Eva Ugalde föddes i San Sebastian i Baskien 1973, där hon också studerade komposition och kördirigering. Hon skriver framförallt körmusik, och har skrivit flera stycken för damkör. Ett av de mer kända är det som heter ”Tximeletak” (Fjärilar). Texten är skriven av den baskiska författaren Bernardo Atxaga.
Hennes musik beskrivs som tonal med influenser av jazz.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 24

Veckans tonsättarinna 23

Anna Bon di Venezia

Anna Bon var en italiensk 1700-talskompositör. Hon föddes någon gång mellan 1738 och 1740. Det är inte bara födelseåret som är osäkert, man vet inte heller säkert var hon föddes: Venedig eller Ryssland.

Anna var dotter till två musiker inom operan; henne mor var sångerska och hennes far var librettist och scenograf.

Anna började studera vid ”Ospedale Della Pietà” i Venedig när hon bara var fyra år gammal. Om jag förstått det hela rätt så fanns det fyra stycken ”Ospedale” i Venedig vid den här tiden. De tog emot betalande studenter men också föräldralösa barn. Vid Ospedale Della Pietà” fanns det som mest hela 1000 studenter, både pojkar och flickor. Fram till bara några år före det att Anna började studera vid skolan, innehade Vivaldi positionen som violinlärare där. Han ledde flickornas orkester, och det berättas att konserterna som gavs lockade publik från hela Europa.

Anna Bon studerade vid Ospedale Della Pietà fram till 1754, men hon lämnade skolan i perioder för att turnera som underbarn tillsammans med sina föräldrar.

År 1755 fick Annas föräldrar anställning hos den Preussiska prinsessan Wilhelmina, som var mycket musikalisk. 1756 publiceras Annas ”Sex sonater för flöjt och cembalo”, och året efter ”Sex sonater för cembalo”. När prinsessan Wilhelmina dog 1758 återgick familjen till att turnera. 1759 publiceras så ”Sex triosonater” för två flöjter och continuo.

1762 får familjen anställning vid Nikolaus av Esterházys hov i Eisenstadt, och Annas mamma medverkar i hovkomponisten Haydns operor vid hovet.

1767 gifter sig Anna Bon med en italiensk sångare och flyttar till Hildburghausen, och där slutar spåren efter henne.

Vill du ha en påminnelse när det kommer ett nytt inlägg? Fyll i din e-postadress och klicka på ”Prenumerera”.