Emma Louise Ashford (1850-1930)
Den här tonsättarinnan har varit med på ett litet hörn förut, när jag presenterade orgelmusik av kvinnor i några olika inlägg, men hon förtjänar lite mer uppmärksamhet. Jag blev påmind om henne när jag läste sommarmusikprogrammet för Linköpings domkyrka, där stycket ”Fanfar i g-moll” av Ashford framfördes i veckan. Studera gärna Linköpings domkyrkas sommarprogram – där finns kvinnliga tonsättare representerade vid ALLA konserter! Dessutom är det många kvinnor som spelar!
Ashford var organist och kompositör, verksam i USA. Hon hade ett livslångt engagemang i kyrkan, både som sångerska och som organist. Hon fick sin tidiga musikaliska utbildning av pappan, som var sånglärare, och sedan följde studier i piano, orgel och komposition för ett antal olika lärare.
Emma och hennes make ledde flera körer i några av de största församlingarna i Nashville, och det var sedan de flyttat dit som Emma började bli uppmärksammad som tonsättare. Om jag förstått saken rätt arbetade hon då, förutom som körledare, också som organist i flera kyrkor, samtidigt som hon skrev musik.
Ashford var väldigt produktiv, som komponerade över 600 verk! Hon skrev förutom hymner och kammarmusik, körstycken, 21 kantater, piano- och orgelmusik.
Ashford blev 1894 redaktör för två tidningar som gavs ut av Lorenz förlag: ”The Choir leader” och ”The Organist”. I ”The Choir leader” publicerades många av Emmas körstycken. Tidningens fokus var ”small-to-medium size church choirs” – kanske sammanfaller det med det jag kärleksfullt kallar ”kyrkokörer på landet”?
Många av Ashfords orgelstycken publicerades i den andra tidningen, ”The Organist”. Cirka hundra orgelstycken skrev hon, och de gavs med tiden ut i olika volymer.
På imslp finns några orgelstycken, något pianostycke, ett par sånger och påskkantaten ”Resurrection Light” för kör SATB, solister och orgel. Man hoppas att mer finns bevarat, men att hitta det kanske kräver lite tid och engagemang.
Prenumerera gärna!