Veckans tonsättarinna 32

Margaret Bonds

Jag surfar runt på en amerikansk körs hemsida (The Dessoff Choirs), och läser om verk kören framfört: Requiem av Fauré, Requiem av Mozart, flera kända Bach-motetter, Orffs Carmina Burana – ja, snart sagt alla kända ”måste-stycken”. Såhär ser det ofta ut på körernas hemsidor. Jag undrar hur lång tid det kommer att ta innan det med samma självklarhet kommer att stå att man framfört ett juloratorium, en passion eller annat skriven av en kvinnlig tonsättare? Det dröjer tveklöst länge än, men någonstans ska man börja!

The Dessoff Choirs har dock ett mycket spännande verk på sin lista, upptäcker jag: ”The Ballad of the Brown King” skriven av den afro-amerikanska kompositören Margaret Bonds. Vem var då hon?

Margaret Bonds

Margaret Bonds föddes 1913 i Chicago. Hennes far var aktiv i rösträttsrörelsen, och grundade bl.a. ett sällskap för svarta läkare, eftersom de nekades tillträde till den amerikanska läkarföreningen. Margarets mor Estelle var kyrkomusiker. När Margaret var fyra år skilde sig föräldrarna och dottern kom att bo hos mamman, vars hem ofta besöktes av de ledande svarta författarna, artisterna och musikerna.

Margaret fick den första musikaliska skolningen av sin mor, Estelle, och visade tidigt talang för komposition (hennes första stycke skrevs vid fem års ålder). Hon fortsatte med pianostudier för Florence B Price och komposition för William Dawson, och tog både en kandidat- och en masterexamen (piano och komposition) vid Northwestern University när hon var 21 år. Bonds var en av få svarta elever vid universitetet som starkt präglades av rasism. Margaret tilläts att studera där, men hon fick inte bo på campus.

Efter examen flyttade hon till New York, där hon studerade vidare vid Juilliard School of Music.

Bonds hade ett nära samarbete med den svarta poeten och författaren Langston Hughes, vars poesi hon tonsatte.

Margaret Bonds blev känd och uppskattad både som pianist och lärare under sin livstid. Bl.a. var hon den första svarta kvinnan som uppträdde tillsammans med Chicago Symphony Orchestra år 1933, ett historiskt ögonblick och något som Amerikas svarta är stolta över.

Bonds skrev både solosånger, filmmusik, orkesterverk, körmusik, mm.  

Bland körmusiken finns alltså verket ”The Ballad of the Brown King” som handlar om de tre vise männen, med fokus på Balthazar (”the brown king”). Verket skrevs först för en röst och piano, och framfördes i New York 1954. Senare skrev Margaret om det för kör, solister och orkester, och det framfördes i denna tappning 1960. Stycket har nio delar, och innehåller element från den svarta musikaliska traditionen (jazz, blues, calypso, spiritual).

USA är stort och jag tycker ofta det är hopplöst när man letar efter noter från denna kontinent. Det är också ofta väldigt långa leveranstider. Men jag kontaktade dirigenten för Dessoff Choirs, en man vid namn Malcolm Merriweather, och han säljer noter till ”The Ballad of the Brown King” – fantastiskt!

På Hildegard publishing finns också några titlar utgivna av Margaret Bonds. Hildegard publishing ger ut musik av kvinnor, så den sidan är värd ett besök!

Hildegard publishing
https://hildegard.com/composer_detail.php?id=32

The Dessoff Choirs
https://www.dessoff.org/new-recording

Fyll i din e-postadress och klicka på “prenumerera” för att få ett mail när ett nytt inlägg publiceras!

En kommentar till “Veckans tonsättarinna 32”

  1. Hej Katarina!
    Tack för din presentation av Margaret Bonds. Jag sitter just nu och lyssnar på “The Brown King”. Musiken flyter ju på så fint, men jag hör bakom den glädjen och förundran över att en av de kungar som kallades och som kom för att tillbedje Jesus i vaggan var “of the same colour than me”. Då fick musiken ett stort djup och allvar.
    Hälsning,
    Wolfgang

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.