Blogg

Veckans tonsättarinna 51

Esther Scliar

Vi är inne på sluttampen av detta ”kvinnoår”. Personligen tror jag att alla år framöver kommer att vara präglade av att hitta och upptäcka nya kvinnliga kompositörer! Idag lyfter jag fram den brasilianska tonsättarinnan Esther Scliar.

Esther Scliar

Esther föddes 1926. De första åren i sitt liv bodde hon i Uruguay, men när hennes föräldrar skilde sig flyttade Esther och hennes syster med pappan till Rio Grande i Brasilien, där syskonen uppfostrades av en faster. När pappan gifte om sig flyttade systrarna med honom och hans nya fru till Porto Alegre, där Esther tog en college-examen och en examen i pianospel från ”Institute of Fine Arts”. Hon fortsatte studera komposition vid samma skola, samtidigt som hon undervisade i pianospel. 1948 flyttade hon till Rio de Janeiro för att fortsätta kompositionsstudierna, och hon studerade under en period också i Venedig.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 51

Veckans tonsättarinna 50

Reena Esmail

Den här veckan blir det en Indisk-amerikansk tonsättarinna: Reena Esmail, som är född 1984 och bor i Los Angeles. Sin ringa ålder till trots har hon en mycket imponerande verklista, med såväl körmusik som orkesterverk, kammarmusik, mm.  

Reena Esmail

Reena tog kandidatexamen i musik vid Juilliard School of Music, och fortsatte med magisterexamen vid Yale, där hon också skrev en doktorsavhandling som utforskade skillnader i hinduistisk och västerländsk musik (hela titeln på avhandlingen finns på hennes webbplats!). Hon fick också ett stipendium för att studera hinduisk musik i Indien. 

Esmail har fått mängder med beställningsverk uppförda av en lång rad professionella orkestrar och ensembler i USA. Hon är composer-in-recidens hos Los Angeles Master Chorale, och vid Seattles symfoniorkester. 

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 50

Veckans tonsättarinna 49

Jessica M French

Åter till Amerika! Jessica M French heter den här veckans tonsättarinna (inte att förväxla med Jessica French, som också är kompositör). Hon bor i Seattle och är verksam som sopransolist, musiklärare och tonsättare av framförallt körmusik. De musikaliska grunderna fick hon i Madeleine Choir School i Utah, och hon har studerat orgel vid universiteten i Indiana och vid Yale.

Jessica M French

Jessica French sjunger i flera välrenommerade körer. Som tonsättare har hon fått mängder av beställningar av olika körer i såväl USA som i Europa. Hela listan finns på hennes hemsida.

Jessicas musik finns utgiven på The French press, MusicSpoke och E.C. Schirmer (Dale Warland Choral Series).

Nedan ligger länkar till några av Jessicas körstycken. Leta gärna vidare på både youtube och Sound cloud! Ljudexempel finns även på hennes webbplats:
www.jessicafrench.net

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 49

Veckans tonsättarinna 48

Zuzanna Koziej

Den här veckan kommer en representant för ett land som inte varit med i samlingen hittills: Polen. Zuzanna Koziej föddes 1994, och började skapa musik redan i skolåldern. Hon har studerat både orgel och komposition, och har en master från Frederic Chopin universitetet i Warzawa och från konservatoriet i italienska Turin.

Zuzanna verkar vara en mycket allsidig kompositör, och har skrivit ett hundratal verk för olika ensembler (körmusik, orkesterverk, kammarmusik), i olika genrer; filmmusik, elektronisk musik, folkmusik, mm. Hon har vunnit en mängd kompositionstävlingar och gett ut ett antal CD-skivor med sin musik.

Zuzanna Koziej

Några favoriter är ”Da pacem domine” och ”Magnificat”, båda för kör a capella.

För kör och orkester finns ”Mass of trust” (länk till Credo längre ned).

En hel förteckning över Zuzannas verk finns på hennes hemsida, där man också kan beställa noter:

https://zuzannakoziej.com/music/

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 48

Veckans tonsättarinna 47

Brenda Portman

Då kommer återigen en amerikansk tonsättare, nämligen Brenda Portman. Brenda är född 1980 och uppväxt i Wisconsin. Hennes musikaliska bana startade med pianolektioner, och under tiden i high school började hon spela orgel. Hon är utbildad kyrkomusiker och organist vid Wheaton College. Hon fortsatte studera orgelspel vid University of Cincinnati’s College-Conservatory of Music.

Brenda har vunnit massor av orgeltävlingar. Vill du läsa om alla dem hittar du information på Brendas hemsida (länk nedan).

Brenda Portman

Också hennes kompositioner har rönt framgångar i form av priser, både orgelstycken och körstycken.

Brendas kompositioner finns utgivna på bl.a. Sacred Music Press/Lorenz, Paraclete Press och Sheet music plus. En del orgelmusik finns att köpa på Echo musik, som jag tipsat om tidigare (skriv ”kvinnliga” i sökfältet).

Just nu arbetar Portman som organist i en Metodistkyrka i Cincinatti, där hon skriver musik för gudstjänstbruk, ackompanjerar kören och är ansvarig för en serie orgelkonserter. Hon undervisar också i orgelspel vid Xavier University i Cincinatti.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 47

Veckans tonsättarinna 46

Helen Ostafew

Jag samlar på kvinnliga kompositörer! Den här råkade jag på via en väns inlägg på facebook. Helen Ostafew hade jag inte hört talas om förut. Hon är en nu levande, brittisk kompositör, som också är sångerska, pianist och dirigent.

Helen Ostafew

Helen Ostafew började spela fiol och piano när hon var fyra år. Senare tog hon examen vid universitetet i Leeds med sång som huvudämne, och piano och komposition som bi-ämnen. Hon fortsatte studera komposition i Nederländerna.

Helen sjunger sopran i den professionella emsemblen ”World choir for peace”.

Det första verket av henne jag hittade var ”Requiem for humanity”. Detta verk innehåller texter ur den traditionella latinska mässan, men också texter från flera stora världsreligioner, liksom citat av Ghandi, m.fl. Verket finns på Spotify, och på Helens egen hemsida (länk längre ned!).  Verket är 40 minuter långt och är skrivet för blandad kör, 3 solister och piano eller orgel – det torde vara genomförbart i många församlingar! Man kan också göra det med stråkkvintett eller stråkorkester. Noter går att beställa på Helens hemsida, även enstaka satser.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 46

Veckans tonsättarinna 45

Juana Inés de la Cruz

”I don’t study to know more, but to ignore less.”

Juana Inés de la Cruz

Vi håller oss kvar i Sydamerika ett tag, och lyfter fram den här mexikanska nunnan, som torde vara en av världens allra första feminister!

Juana föddes 1648 (?) i den lilla byn Nepantla utanför Mexico city.

Juana 15 år gammal

Vid den tiden hade Mexiko varit en spansk koloni i över 100 år, och det fanns ett mycket komplext klass-system. Juanas morföräldrar var spanjorer, vilket innebar att de tillhörde överklassen. Juana föddes utom äktenskapet, och hennes far som var spansk militär, lämnade modern att ensam ta hand om och uppfostra döttrarna. Tack vare morföräldrarnas klasstillhörighet hade familjen en behaglig tillvaro.

Juanas mor hade ansvar för en av faders egendomar. Detta är ganska uppseendeväckande med tanke på den tidens kvinnosyn, men också p.g.a. det faktum att hon var analfabet.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 45

Veckans tonsättarinna 44

Dinorá de Carvalho

Det tenderar att bli en stor övervikt av kompositörer från Norden, England, Europa och USA/Canada. Därför sökte jag mig nu till Sydamerika, och den här spännande damen!

Dinorá de Carvalho (1904-1980) föddes i Uberaba i Brasilien. Hon började studera piano vid ”Conservatorio Musical” i Sao Paulo redan när hon var sex år gammal. Debuten skedde med verk av Mozart och Mendelssohn när hon var sju (!) år.

Dinorá de Carvalho

1916 tar hon examen i pianospel vid konservatoriet i Sao Paulo, och börjar konsertera runt omkring i Brasilien.

1921 fick hon ett stipendium för att studera i Paris, och under tiden i Paris gav hon också konserter i flertalet europeiska städer.

1924 är hon tillbaka i Brasilien, och ägnar sig åt att studera harmonilära, kontrapunkt och komposition för ett antal olika lärare.

När hon var klar arbetade hon som pianist, kompositör, dirigent och lärare. Hon blev den första kvinnan i Brasilien som blev invald i den musikaliska akademin, och hon startade en orkester med bara kvinnor som medlemmar (Orquestra Feminina de Sao Paulo).

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 44

Veckans tonsättarinna 43

Eleanor Daley

Vi befinner oss i ”Requiem-tider” och nu börjar inbjudningar till konserter med Requeim av Fauré, Duruflé och kanske Brahms, dyka upp i sociala medier. Vilka requier skrivna av kvinnor känner vi till?

Veckans tonsättarinna har skrivit ett Requiem, och jag fastnade för ”In remembrance” som är sats fyra ur detta verk som hade premiär 1993 och gavs ut 1995. Eleanor fick också pris för verket 1994.

Eleanor Daley

Vem är då kompositören? Eleanor Daley föddes 1955 i Ontario, Canada. Hon har en kandidatexamen från universitetet i Kingston, och hon fick diplom i både orgel- och pianospel efter studier i Canada och Europa.

Eleanor bor och arbetar i Toronto där hon, förutom att skriva musik, försörjer sig på att leda kyrkokör och vara ackompanjatör. Hennes mest kända verk är ”The Rose Trilogy” och ”Requiem”. Hon får regelbundet beställningar från en mängd körer i Canada och USA, men också från Europa.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 43

Veckans tonsättarinna 42

Amy Beach

Florence Price var ju den första afroamerikanskan som fick en symfoni framförd av en professionell orkester. Den första vita amerikanskan som fick en symfoni framförd var Amy Beach. Det skedde 1896, och det var Boston Symphony orchestra som framförde hennes Gaeliska symfoni. Det var också den första symfoni skriven av en kvinna som blev publicerad i Amerika.

Amy Beach föddes 1867 i New Hampshire. Hennes mor var en skicklig pianist och Amy visade tidigt tecken på enastående musikalisk begåvning – ett musikalisk underbarn! Vid ett år ålder kunde hon sjunga 40 sånger utan anmärkning. Vi två års ålder kunde hon improvisera stämmor och vid tre års ålder lärde hon sig läsa. I tidig ålder kunde hon också spela sådant hon bara hört, och familjen försökte hänga med i hennes musikaliska utveckling.

Amy Beach

Den formella musikaliska skolningen började med pianolektioner för mamman när hon var sex år gammal. Ganska snart började Amy ge konserter med musik av Händel, Beethoven och Chopin.

När familjen flyttade till en av Bostons förorter fick hon studera piano för bl.a. Carl Baerman, som varit elev till Chopin.

Fortsätt läsa Veckans tonsättarinna 42