Låt mig presentera en kvinnlig marimbaspelare tillika kompositör: japanskan Keiko Abe. Hon är född 1937 och studerade vid Gakugei-universitetet i Tokyo. Hon var verksam som professor vid musikhögskolan Toho Gakuen, och har även undervisat i xylofon och marimbaspel i japansk TV. Ett antal skivor har hon gett ut och hon har ca 70 kompositioner på verklistan (länk till den finns längre ner).
Det finns en del musik på SPotify, och jag gillade rytmen i den här ”spiritualen”:
Classic fm rapporterar att förra året (2022) var 9 av de mest spelade, nu levande kompositörerna, kvinnor – det får väl anses vara en god nyhet! En länk till hela artikeln ligger längre ner på sidan.
En av dessa nio kvinnor är den sydkoreanska Unsuk Chin. Hon föddes 1961 och är för närvarande verksam i Berlin. Unsuk lärde sig spela piano på egen hand när han var liten, och studerade sedan komposition vid universitetet i Seol. Redan i tjugoårsåldern vann hon flera internationella priser för son musik.
Hon har också studerat för Ligeti i Hamburg, och hon nämner förutom honom även Béla Bartók, Stravinskij, m.fl. som viktiga inspirationskällor.
Unsuk Chin har fått pris för en violinkonsert, som sedan uruppförandet 2002 framförts i 14 länder över hela världen.
I sin vokalmusik använder Chin ofta experimentell poesi, men hon har även tonsatt mer tradtionell poesi, av t.ex. Gunnar Ekelöf.
Hon har också skrivit en opera på Alice i underlandet.
Jag delar länk till en sats ur en cello-konsert. Personligen har jag lite svårt för den här sortens musik. Men den kan vara spännande att lyssna på, och ibland måste man utmana sig själv!
Bloggåret 2023 inleds med en fransyska. Jag fick tips om den här kvinnan av en konsertbesökare – det är alltid roligt när intresset för att uppmärksamma kvinnliga tonsättare sprider sig lite i omgivningen, och människor kommer till mig med frågan om jag hört talas om någon som de just upptäckt.
Hélène föddes i Lyon 1764. Hennes familj hörde till aristokratin och flyttade med tiden till Paris där Hélène fick studera piano för flera berömda lärare. Jag har inte lyckats ta reda på för vem hon studerade komposition, om hon nu gjorde det, men uppenbarligen var hon begåvad på det. Hélène undkom det franska skräckväldet, möjligen på grund av sin musikaliska begåvning.
År 1795 blev hon lärare vid det nya konservatoriet i Paris, och som första kvinna undervisade hon i pianospel, och hennes hem blev en av de främsta musikaliska salongerna i Paris.
Hélène har skrivit mestadels pianomusik, och mycket är av pedagogisk karaktär.
Vill du prenumerera på blogginläggen? Fyll i din e-postadress så får du ett mail när nya inlägg publiceras!
Här har vi ytterligare en kanadensisk tonsättare, född 1993, och verksam i Vancouver. Jag lyssnade på hennes ”Boundless” för kör, och fick associationer till både svensk kulning och lite Indiska tongångar – en blandning jag inte kan påminna mig att jag hört förut. Jag konstaterar att fler av hennes stycken är en spännande mix av olika stilar.
Katerina har studerat komposition, improvisation och sång (University of British Columbia) och hon influeras av allt ifrån folkmusik från Östeuropa till Indisk rock. Hennes musik håller på att göra henne känd som en viktig nutida kanadensisk kompositör. Hon är flitigt framförd i såväl Kanada som USA, Kina m.fl. länder.
Förutom ”Boundless” väljer jag att dela ett körstycke som är helt akustiskt, det finns en del verk med elektroniska inslag, som enligt min mening inte är lika intressanta – men lyssna gärna och gör dig en egen uppfattning!
Söndag den 20/11 har du möjlighet att uppleva världens äldsta bevarade opera skriven av en kvinna! Det är Francesca Caccinis opera La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina (”Ruggieros befrielse”) som vi kan höra ett utdrag ur genom ett samarbete mellan ”Den andra operan” och ”Early music Sweden” – läs mer på:
Operan finns också i ett flertal inspelningar på streamingtjänster.
Caccini föddes i Florens och fick utbildning språk, litteratur, matematik och från tidig ålder fick hon också musikalisk skolning av fadern som var kompositör. När Francesca var liten framträdde hon och sjöng tillsammans med sina föräldrar och syskon. Francesca fick anställning vid hovet som lärare, sångerska, repetitör och kompositör och hon skrev både kammar- och teatermusik. Hennes virtuositet gjorde att hon blev hovets bäst betalda musiker.
Caccini gifte sig och fick en dotter. När maken dog gifte hon snart om sig och fick ytterligare ett barn. När också denne make gick bort sökte hon sig tillbaka till sin anställning. Hon hindrades av pesten som härjade, men 1634 var hon tillbaka i Florens med barnen.
”Ruggieros befrielse” skrev hon under vintern 1625. Det är ett verk på 75 minuter som framfördes för Polens kronprins som blev så betagen att han satte upp den i Warzawa år 1628.
Marie-Clarie har fransk påbrå, men bor och verkar i Kanada. Hon är född 1984 och har redan en ganska lång lista på priser och utmärkelser (mer info för den som är intresserad på hennes hemsida!), och hon skrev en musikal om Jeanne D’Arc redan när hon gick i high school.
Jag fastnade för ett klipp från YouTube med den svenska kören VoNo. Texten är i allra högsta grad aktuell:
”When a thought of war comes, oppose it by a stronger thought of peace. A thought of hatred must be destroyed by a more powerful thought of love.” – Abdul Baha
Noter till Marie-Claires musik finns via länkar på hennes hemsida. Det är mycket överskådligt upplagt och man kan söka på vilken sorts ensemble man har (barnkör, damkör, blandad kör, manskör). På Soundcloud finns hon också. Här finns många körsånger med text på franska.
Jag har nästan uteslutande skrivit om klassiska kompositörer på min blogg, men det finns ju även andra genrer. När vi satte igång vårt ”kvinnoår” på jobbet sa vi att vi också skulle ha ett projekt med en kör som framförde popmusik skriven av tjejer och kvinnor. Det projektet har vi kvar att göra, och det kommer att ske nästa höst.
Det finns ju många kvinnor som skriver musik i den här genren. STIM har gjort en lista på de mest framgångsrika svenska kvinnliga låtskrivarna (länk ligger i slutet av inlägget), samtidigt som de konstaterar att det är en kraftig snedfördelning till fördel för männen. I sammanhanget måste också Anna Charlotta Gunnarsson bok nämnas: ”Kvinnorna som formade pophistorien”. Läs den! Visst finns där berättelser som bekräftar alla fördomar om en manlig bransch där män utnyttjar unga tjejer, men det finns också berättelser om starka kvinnor som vågat och kunnat vara tuffa och gå sin egen väg – och blivit oerhört framgångsrika! Det blir så oerhört tydligt att kvinnor ofta hamnar i skymundan och förminskas! Boken är en guldgruva för den som vill lära sig något om kvinnor som skriver popmusik – så många nya upptäckter!
En personlig favorit på pophimlen är Eva Dahlgren, som föddes i Umeå 1960 och växte upp i Nynäshamn. Nyligen hade jag möjlighet att se henne live på konsert i Göteborg. Många minns nog hennes stora genombrott med albumet ”En blekt blondins hjärta” (1991) som sålde i över en halv miljon exemplar (det var på den tiden då man sålde album, långt innan streamingtjänsterna uppfanns), och som gav henne ett antal Grammisar, bl.a. för ”Årets kompositör”.
Eva Dahlgren har nyligen givit ut ”Instrumenten” som är en memoarbok. När jag läser på ser jag att hon också givit ut boken ”Hur man närmar sig ett träd” som handlar om musikskapande, men också ett par barnböcker.
Vidare har hon gjort musikaliska samarbeten med Esa-Pekka Salonen och Anders Hillborg. Albumet ”Jag vill se min älskade komma från det vilda” är en kombo av Evas texter/sång och Anders Hillborgs musik – musiken framfördes på en konsert med Radiosymfonikerna på centralstationen i Stockholm (1995).
2008 blev Eva Dahlgren kontaktad av Svenska kyrkan för att skriva text till ett Requiem som skulle tonsättas av Jan Sandström. Under arbetets gång kom hon dock fram till att hon var ateist, och avsade sig därmed uppdraget. Rakryggat förstås, men lite synd – det hade kunnat bli ett höjdarrequiem!
Jag gillar Eva både för hennes fina texter, för musiken och också för sättet hon instrumenterar på. Jag kan rekommendera dig att söka upp hennes album på någon streamingtjänst, och lyssna och höra vilken musikaliskt bred artist och låtskrivare hon är.
Under en stunds skrollande på facebook råkade jag på den här kvinnan i ett forum för kvinnliga tonsättare (Women composers challenge). Angela är amerikanska med examina i såväl orgel- som pianospel. Hon är också läkare, och har studerat komposition för Pamela Decker. Hon är en mycket erfaren konsertorganist som gett konserter i många prestigefyllda kyrkor både i USA och i Europa. Hon är också drivande i utbildningen av nästa generations kyrkomusiker och undervisar på ett orgelläger för unga organister. Hon har spelat in ett antal skivor med orgelmusik som finns på Spotify. Längre ned finns en länk till Angelas hemsida där du kan läsa vidare om hennes meriter.
Det finns tre samlingar med orgelmusik utgivna av Angela på Lorenz/Sacred Music Press – roligt med nytillskott i orgelrepertoaren!
För kör a capella finns en ”Exultate Deo” och för kör och orgel ”What does the Lord require from you”.
Jag blir jätteglad om du vill prenumerera på mina inlägg! Fyll i så fall i din epostadress i fältet nedan, så får du en påminnelse när nya inlägg publiceras.
För ett antal år sedan kom nothäftet ”Gömda skatter” ut. Det är en samling med sånger skrivna av 14 kvinnor från olika tider och olika sammanhang – från 1600-tal fram till nutid. Den första sången, ”O grosser Gott”, är komponerad av Aurora von Königsmarck. Hon var grevinna och en av döttrarna till Conrad Christoff von Königsmarck (Tyskland) och Maria Christina Wrangel (Sverige). Eftersom hon hade släkt i Sverige kom hon att bo här periodvis. På Skoklosters slott finns porträtt på både Aurora och hennes syster Amalia.
Om Auroras kompositörsskap finns inte så mycket att läsa, däremot är det belagt att hon skrev dikter och att hon var med och introducerade den franska klassicismen i Sverige. Detta skedde genom uppsättandet av pjäsen ”Iphigeni” skriven av Jean Racine. Det var troligen första gången som en pjäs framfördes av bara kvinnliga skådespelare i Sverige.
Jag har inte lyckats hitta någon enda inspelning på nätet av sången ”O Grosser Gott”, men om du köper nothäftet så ingår det en CD-skiva där alla sångerna är insjungna. Jag kan varmt rekommendera dig att skaffa denna samling.
Vill du veta lite mer om de vilda systrarna von Königsmarck kan du titta på det här:
Här har vi en kompositör som skriver för kör, orkester och kammarensembler. Hon heter Ella Macens (f. 1991) och har sin bas i Sydney, Australien.
Ella Macens växte upp i Litauen, och hennes musik färgas av litauisk folkmusik och baltisk körmusik.
Musikstudierna har hon gjort vid musikkonservatoriet i Sydney. Efter grundexamen blev Ella antagen till det som kallas ”Composing women”. Det är en masterexamen på två år som finns i Sydney. Den antar fyra kvinnliga studenter varje år, som får jobba med några av Australiens mest erkända ensembler. Det vore väl något att ta efter för fler musikhögskolor!
På Ellas hemsida finns flera intressanta körverk listade, men tyvärr finns det inte så många inspelningar. Men jag hittade ett verk framfört av en Litauisk kör. Du köper noter genom att kontakta Ella.
Jag delar också ett stycke för orkester som heter ”The space between stars”. Hon beskriver själv hur hon tänkte när hon skrev det:
When I began composing this work, I imagined the listener lying in an open field – the earth in total stillness. I imagined them gazing up at the night sky, watching as it glowed with millions of bright shining stars. I pondered the question, “what is the space between stars? Is this space empty? Is this space silent? Could this space be charged with the energy of those who are no longer with us?”. Through this piece I wanted to convey the energy and magic of our night sky, and explore the power that I believe it holds.
Jag blir jätteglad om du vill följa med mig på den här upptäcksfärden och lära känna fler kvinnliga tonsättare! Fyll i e-postadress så kommer en påminnelse när nya inlägg publiceras!